Nu räknar vi vidare med tal upp till 1000. På bilden här ovanför ser ni målen för nästa kapitel. Att kunna hoppa 10-steg i taget och 100-steg i taget upp till 1000, samt att "hoppa" ner igen till 0. Vi pratar om ental, tiotal, hundratal och tusental. Vi växlar en 1000-lapp till hundralappar, en 100-lapp till tior och en 10-krona till enkronor.
Efter vår härliga tur till Skånes Djurpark passar vi nu på att använda oss av det vi fick med oss där. I eftermiddags fick barnen uppgifter att jobba med.Vi pratade först om hur man ska göra och vad man ska jobba med, sedan fick alla var sitt papper med uppgifter på. Nu ska vi träna på att jobba var och en med den uppgiften man valt att göra. Naturligtvis får man hjälpa varandra men alla ska göra ett eget arbete.
Innan man sätter igång att skriva sin text ska man fundera, skriva en tankekarta eller ord som man behöver.
Vi använder oss också av vårt "berättarmönster", att tänka ut hur man ska börja, vad det ska handla om och hur man ska avsluta. Det är lättare att skriva om man har en struktur i sitt arbete, sedan kanske det kommer till något eller försvinner något under arbetets gång. Man kan titta igenom alla foton igen och få inspiration eller titta i djurböcker för att leta fakta.
Detta kommer vi att jobba med ett tag framöver, det får gärna ta tid, bara det blir bra och barnen blir nöjda med sina arbeten.
Så här ser arbetsuppgiften ut som barnen fick idag:
Skånes Djurpark
Välj en av uppgifterna som du vill jobba vidare med:
• Berätta om vår dag i Skånes Djurpark
• Gör en saga om djuren
• Skriv och berätta om ”Viltspåret”
• Skriv faktatext om något djur som vi såg där
• Berätta om sälarna, knubbsäl/gråsäl och ta reda på mer om sälar.
Vad har du valt?_______________________________________
Så här ska du arbeta med det du valt:
Använd bilderna vi tog när vi var där (du får använda allas bilder).
Skriv på datorn eller på papper.
Tänk på när du skriver:
• Börja med stor bokstav
• Sluta med punkt
• Alla namn börjar med stor bokstav
• Läs själv igenom det du skrivit
• Be sedan någon vuxen läsa det
När du är klar:
• Läs igenom ditt arbete tyst för dig själv
• Träna att läsa det högt för någon
Innan du redovisar ditt arbete ska du ta hem och läsa på det.
Det blir din läsläxa den veckan. Vilken vecka det blir beror på när du blir klar, det kan vi bestämma tillsammans.
När du är klar ska du redovisa för oss andra det du gjort.
Om du vill får du gärna redovisa för F-klassen och 1-orna också,
gärna för Linden också.
Lycka till med ditt arbete!
Katharina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar