Infoblad v.5-6-7

På tisdag 1 feb kommer Jonathan till oss igen, det ska bli jätteroligt. Vi ska då fortsätta jobba med våra berättelser. Vi tvåor har ett skrivprojekt som vi kallar Lilla Författarskolan. Detta har vi startat alldeles nyligen, det är en lång process att skriva berättelser eller sagor. Barnen har fått ett ”mönster” av mig, med hjälp av det ska man planera och få en struktur i sin berättelse. När man bygger ett hus måste man ha en ritning att gå efter, lagar man mat använder man ett recept o.s.v.
Skriver man sagor är det lättare om man har ett mönster att utgå ifrån. Som ni förstår är detta ett arbete som vi utvecklar efterhand och vi börjar på en enkel nivå. Till detta skrivande kan man använda många olika hjälpmedel, vilket vi också kommer att göra. Vi har startat med Storybird, på tisdag när Jonathan kommer ska vi gå vidare med PhotoStory. Vi kommer att jobba mycket med skrivandet framöver.

Vi jobbar också vidare med ”Vi läser”, vi närmar oss hela tiden målet.
Det känns också som om våren närmar sig och då är det inte så långt kvar innan vi kan genomföra vår tur till Måryd, som är målet med ”Vi läser”.

Alla barnen har en egen emailadress i skolan. Få har använt den, få känner till det.
Vi har inte lagt ner så mycket tid på detta eftersom vår skolmail inte har fungerat tidigare. Nu gör den!
Så nu ska vi sätta oss in i det också. Även det är ett sätt att skriva på. Därför skulle jag vilja ber er att ni skriver in en emailadress i barnens kontaktbok som är lämplig för barnen att skicka mail till er på. Jag har en del av era adresser men jag vet inte om det är lämpligt att barnen mailar till er på den adress som jag har fått av er. Dessutom är det bra för barnen att ha en adress i sin kontaktbok, då kan de alltid komma åt den.

Vi har nu avslutat ännu ett kapitel i matteboken, det går nu framåt i rask takt.
Efter detta kapitel är målet att barnen ska ha lärt sig
- att räkna 100 i taget upp till 500
- att räkna 10 i taget upp till 500
- alla talen upp till 500, d.v.s. att kunna räkna och skriva allt tal 0-500
- hur tal är uppbyggda, d.v.s. hur mycket ental, tiotal och hundratal är värda i talet
- om talet före och efter, d.v.s. alla ”grannar” upp till 500
- att lägga till och minska med 100 och 10 inom talområdet 0-500

Tisdag 1 mars har vi planerat att ha Talangjakt på skolan. Vi brukar ha något sådant roligt arrangemang varje år. Då får man anmäla sig och berätta vad man vill göra. Det är helt frivilligt att vara med, men jag vill berätta det för er så ni inte bokar in något annat för barnen den dagen. Allt sker under skoldagen. Har man någon talang som man vill visa upp för de andra så anmäler man sig. Alla vi andra som inte är med är åskådare. Prata gärna med barnen hemma om detta, vill de vara med kan det vara bra om ni kan hjälpa dem med vad de kan göra. Man kan vara bra på mycket t.ex. dansa, sjunga, trolla, spela instrument, slå knut på sig själv eller vad som helst.

Jag ser att många följer vår klassblogg. Det är jätteroligt och dessutom ett mycket bra sätt för er att följa vad vi gör i skolan. Det blir oftast dagsfärsk information. Dessa infoblad kommer därför också att skickas hem med lite längre mellanrum.
Det blir lite dubbel information men jag är inte helt hundraprocentig på att alla läser klassbloggen. Därför skickar jag hem infoblad med sådant som jag tycker att alla ska veta, eller datum som är inplanerade längre fram i tiden som ni bör känna till.

Jag upprepar som alltid, hör av er om det är något ni undrar!
Som vanligt är ni också alltid välkomna att hälsa på oss i skolan när ni vill!
Katharina