tisdag 26 april 2011

Vi förbereder morgondagen i Skånes Djurpark

Projektledarna har bifogat ett litet klipp-projekt till eleverna i form av ett extra öra. Vi kommer att använda det under dagen för att förstärka ljud – precis som många djur gör för att kunna lokalisera hot eller bytesdjur. Vi klippte ut örat, målade det och skrev namn på det.
På Viltspåret visar de hur örat ska se ut och hur det skall användas.
Vi fick också tre frågeställningar att fundera på, vi pratade igenom alla tre och enades sedan om att koncentrera oss på en fråga:

-Nästan all natur du ser omkring dig, ser ut så därför att vi människor använt naturen i hundratals år. Vad tror du hade hänt om vi en dag bestämt oss för att helt enkelt låta naturen sköta sig själv?
Leta information, prata om samspelet i naturen och dra några enkla slutsatser tillsammans med barnen.
Se det som början på en tankekedja som vi sedan fortsätter på djurparken. Där kommer ni att möta svar och förklaringar till uppgifternas olika teman."
Vi diskuterade, ritade och skrev ner några funderingar om detta. 

I morgon kommer vi att gå vidare i vår tankekedja och få lite vägledning på de olika program- och aktivitetsstationer vi ska gå till. 
Förutom alla djur i parken, kommer vi att få prova på första delen av deras nya viltspår och vara med om en rolig övning i mångfaldstänkande. Dessutom har de extra personal på plats i barnens zoo. Vid alla stationerna möter man svar och förklaringar till de teman som introducerats i uppgifterna ovan.
Klockan 14.00 kommer vi till Viltspåret. Spåret bygger på naturupplevelser kring olika arter och kommer efterhand att byggas ut med fler arter och fler sinnesupplevelser.
Vi går spåret med en guide och efter genomgånget viltspår blir eleverna Godkända spårfinnare, som bevis på detta får barnen ett certifikat.
Certifikatet visar att de gått spåret och att de kan lära andra en hel del om hur man spårar djur i skogen. Det innehåller också lite frågor som eleverna kan testa på er föräldrar och syskon hemma och kanske vi kan testa de andra barnen i skolan. Viltspåret är en permanent aktivitet i djurparken som man kan gå med eller utan bokad guide. Och som godkända Spårfinnare är det meningen att eleven också skall kunna agera guide t ex tillsammans med sin familj.
Mångfaldstänkandet är en serie fallskärmsövningar på annan plats i parken. Under övningen tränar man både samarbete och ekologiskt tänkande.
 I barnens zoo, i Färs & Frostahagen, finns möjlighet att uppleva och höra mer om djuren och samspelet i naturen. Eleverna kommer också att få hjälpa till att städa hos djuren om de vill.
Sälarna matas kl.11.00, det har vi tagit reda på idag. Man kan gå in på hemsidan Skånes Djurpark och läsa samt se bilder på djuren som finns där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar