torsdag 27 januari 2011

Lilla Författarskolan

-Hur gör man? Du måste visa oss!

Vi jobbade vidare med Lilla Författarskolan. Jag hade skrivit en saga som jag läste upp för barnen idag. Jag gjorde den i ett mycket tilltalande program som finns på Internet. Det är även ganska lätt att använda, enda "nackdelen" är att allt står på engelska.
Eller inte...motivationen att hitta och lära sig funktionerna i programmet gör att man väldigt gärna vill förstå.
Följden blir att vi tränar engelska samtidigt och våra barn i klassen som kan engelska får känna sig extra duktiga och assistera. När vi slutade idag var alla sagor bara påbörjade, vi ska fortsätta och jobba vidare med dem nästa vecka. Barnen var så ivriga att få fortsätta göra sagor i detta program så troligtvis kommer en del av er ha författarhelg hemma.
-Hur gör vi för att jobba vidare med det hemma? -Hur hittar vi det? -Du måste berätta!
Jag har skaffat en klassinloggning till Storybird, som programmet heter. Det går jättebra att jobba med det hemma också, alla tvåorna använder mitt klasskonto. Programmets hemsida är http://www.storybird.com/ De barn som vill fortsätta skriva hemma har användarnamn och lösenord med sig hem på en lapp. Jag vill inte skriva ut det här. Logga in uppe i högra hörnet och sedan tror jag barnen klarar resten. Eftersom vi har ett klasskonto kan alla läsa varandras sagor. Det är däremot viktigt att man inte går in och skriver i de andras berättelser och förstör för någon annan.
Viktigt är också att ni hjälper barnen med stavningen. Det är lika bra att lära sig stava rätt direkt (inom rimliga gränser), annars ska man bara jobba med det sedan. Jag vet ännu inte om dessa sagor går att publicera på klassbloggen, jag ska undersöka saken. Skulle vara roligt om vi kan lägga ut några.
Nästa vecka kommer ett nytt infoblad, jag kommer även att lägga det här på klassbloggen i högermarginalen.
Jag kan se att vi har många besökare här dagligen, jag tror många av er är inne och läser lite då och då. Det är väldigt roligt och ett mycket bra sätt att få information om vad barnen gör.
Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar