måndag 28 februari 2011

Nästa mål

Nästa mål i matten är de som står i rutan till vänster.
Vi jobbar vidare och ett tag framöver blir det mycket subtraktion. Vi laborerade på matten idag och jämförde addition och subtraktion t.ex. 
  45-21 = 24 och 24+21 = 45,
145-21 = 124 och 124+21 = 145.
Att kunna se sambandet mellan addition och subtraktion ger fler möjligheter att hitta lösningar på matteuppgifterna.
Att vara säker på vilken siffra som anger ental, tiotal och hundratal är också viktigt.








Vi har nästan nått målet med "Vi läser".
Det fattas 129 sidor, räknade vi ut idag. Då gäller det att ha koll på vilken siffra som anger tusental, hundratal, tiotal och ental när vi ska räkna ut allt det.




Tre tappra killar har bara några få sidor kvar att läsa i sina böcker, så de satte fart när vi såg hur nära målet vi är.
Jag undrar om barnen vågar sätta upp något nytt läsmål......
Det har varit väldigt bra och stimulerande att ha ett mål med läsningen. Vi får väl diskutera saken i klassen och höra om de kan tänka sig att sätta upp ett nytt mål.

Nu har alla bestämt vad de vill skriva om när vi ska arbeta med Skåne. Någon var sugen på att jobba med detta och hade redan förberett sitt arbete hemma under lovet, roligt! Har de material hemma de vill ta med sig till skolan får de väldigt gärna göra det. Är det böcker eller liknande är det bra om ni skriver namn i dem så de kommer tillbaka till rätt ägare igen.
Alla barnen har lite papper med sig hem i väskan idag. Fråga gärna om de glömmer att ge er dem.

söndag 27 februari 2011

Välkomna tillbaka!

Hoppas alla har haft ett bra sportlov.
Nya infoblad finns utlagda, de ligger som vanligt i högerkanten här.
De kommer också att delas ut i morgon så alla får de med sig hem.
I måndags var jag på skolan och möblerade om i klassrummet.
Ni får se i morgon...
Vi ses!

torsdag 17 februari 2011

Ändrade planer

Efter badet idag fick vi ändra lite i planeringen. Det var meningen att F-klassen skulle komma till oss men Lotta var sjuk. Det är bra om hon är med eftersom hon också behöver lära sig att använda Storybird så de kan jobba vidare med det sedan. Vi jobbade på som vanligt på mittpasset med matte, skrivstil och läsning.
Efter lunch läste Emma upp sin fina berättelse som hon skrev när hon var på semester. Därefter diskuterade vi vårt arbete om Skåne, så barnen vet redan nu lite vad de vill skriva om. Jag hade en hel del förslag att ge och några av barnen kom på egna saker de vill skriva om. Några bestämde sig idag, någon får fundera lite till, så får vi bestämma vidare efter lovet då vi ska påbörja arbetet.
Vi ska byta platser och möblera om lite i klassrummet. Jag hade skickat mail till alla barnen och bett dem fundera hur vi ska sitta. Det är bra när de kommer med förslag och får lämna egna önskemål. Alla skulle svara på mitt mail, det är roligt att läsa deras svar. Vi får de hur det blir till slut.
Ha ett riktigt bra sportlov! Ut och lek och koppla av från skolarbetet så ses vi snart igen!

tisdag 15 februari 2011

Google maps med Jonathan

Mot nya mål!
Jonathan var hos oss idag igen och precis som tidigare är det väldigt uppskattat när han kommer.

Vi har lärt oss helt nya saker idag, vi har lärt oss använda Google maps.
Detta hittar man på http://www.maps.google.se/
Vad ska vi göra med allt detta? Målet med detta arbetet är att vi ska göra en presentation av Skåne.

Efter sportlovet påbörjar vi vårt tema Skåne. Tillsammans med treorna ska vi göra en presentation av intressanta saker i Skåne och det finns mycket som är intressant. Vad som ska vara med i detta arbete diskuterar vi tillsammans och barnen har stort inflytande men kan behöva vägledning och tips.
Först visade Jonathan oss programmet. Vi startade vår färd ute på väg 11, där han visade hur man med hjälp av markerade linjer i kartan kan följa vägen i olika riktningar. Det fungerar på samma sätt oavsett om det är ute på landet eller inne i en stad, under förutsättning att det finns inlagt på just den platsen.
Vår färd gick vidare ut över Öresundsbron, vi åkte över till Danmark och vände. Vi råkade köra på fel sida av vägen, men eftersom det inte var på riktigt gick det bra.

På kartorna finns en massa blå små prickar. Dit kan man dra den lilla gubben som finns i vänstersidan och ställa honom där. Då zoomar man in på den platsen och om det finns foton inlagda just där visas de.
Därefter provade vi oss fram och skulle se om vi kunde hitta lite olika saker samt använda de funktioner Jonathan hade visat oss.                                                                                         Några var ute på landet och några åkte till en stad och tittade. Här har några av pojkarna åkt till Lisseberg. Som vanligt är barnen väldigt duktiga på att visa varandra vad de hittar och lära av varandra.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det går väldigt fort när barnen lär sig nya program, så på eftermiddagen fick vi ge dem en liten uppgift.
De skulle leta upp sitt eget hus, kopiera bilden på det och lägga in det i Powerpoint. Sedan skulle man skriva sin adress och till sist spara det på rätt ställe i datorn. Nu kan vi koppla ihop olika program vi lärt oss.
I morgon kommer Jenny att vikariera för mig, jag ska på en konferens om den nya kursplanen.

måndag 14 februari 2011

Alla Hjärtans Dag

I love you by Cobrakarin
En riktigt god Alla Hjärtans Dag
önskar jag alla "mina" underbara tvåor!
Det var många fina kort som tillverkades idag. Barnen la ner mycket omsorg för att de skulle bli fina, jag hoppas alla barn fick möjlighet att lämna fram sina kort.  Någon hade också hunnit med att tilverka en present på slöjden idag. Det är roligt att se när de kommer tillbaka, hur stolta de är över sina saker de gjort i slöjden.
Med det kapitel vi arbetar med just nu i matten är målen det som står i rutan här till vänster. Samtidigt med vårt arbete i matteboken tränar vi också med Mattemästaren.
Iband tar vi tag i lite utmaningar i matten, denna gången skulle vi ta reda på hur många sidor vi har kvar av vårt mål i "Vi läser". Först räknar vi ut att vi har läst 2457 sidor tillsammans. Hur gör man sedan? Ja, det finns mer än ett sätt att lösa det problemet. Vi kom fram till att vi skulle räkna minus, att räkna bort de sidor vi läst från 3000, då skulle vi få det antal sidor kvar som fattas. Mycket bra tänkt, så vi tog tag i det och löste 3000-2457=543. 543 sidor är ju bara ca 45 sidor var.
Oj, det var inte så mycket, då har vi snart nått målet.

torsdag 10 februari 2011

Vilken härlig dag


När barnen kommer tillbaka från badet är de hungriga som små vargar, de förbrukar väldigt mycket när de simmar. Då är det bra att äta sin frukt och få i sig lite innan det är dags att jobba vidare.     
Idag var det Felicias tur att skriva dagens program på tavlan. Det gick vi igenom samtidigt som barnen åt frukt. Därefter satte de igång att jobba, vi startade med matte.
Några barn satte sig tillsammans och och jobbade vidare med matten.
Några föredrog att sitta själv och jobba, det varierar.
Efter lunch läste jag ett par sagor som vi lånade på biblioteket. Vi kände precis igen det berättarmönster som vi jobbar efter och kunde diskutera likheterna trots att det är sagor med helt olika innehåll och riktade till helt olika åldrar. Sedan var barnen så laddade att fortsätta skriva på sina berättelser så de hade knappt tid att lyssna klart. Det är det som är så underbart, man riktigt känner i luften deras iver att komma igång.
Några av oss skrev en inbjudan till F-klassen, de läste några av våra sagor idag och blev väldigt motiverade att få göra egna. Nu har de något att längta efter.
Innan barnen satte igång med sagorna tittade de om de fått något mail, det är jätteroligt med alla dessa skrivande barn. Det är roligt att ni mailar till dem.
Vi är nu inne i en utvecklande skrivprocess, det är såååå roligt!     
                                                                                                                                                          

onsdag 9 februari 2011

Biblioteket och konstutställning

Efter fruktrasten åkte vi till biblioteket. Varje onsdag har vi en speciell buss som går till biblioteket för att vi ska kunna åka in där och låna böcker. Alla klasser på skolan skiftas om att använda bussen, det blir ungefär en gång per månad för varje klass.
På första raden sitter Erik och Erik väl fastspända. Alla barnen är duktiga på att sätta sig ner och spänna fast sig, de vet att de måste och varför de måste göra det.
 

     
Åsa Maria Hedberg heter den konstnär som har utställning på biblioteket just nu. När vi åker till biblioteket brukar vi passa på att titta på den konst som finns där. Det är intressant att titta på och diskutera hur barnen upplever konsten.
Lilla Författarskolan ingick också i vårt biblioteksbesök idag. Barnen fick en uppgift av mig, de skulle låna en liten enkel sagobok med sig till skolan. Den boken ska vi göra en enkel analys av, vi ska se hur den följer det "berättarmönster" som vi jobbar med. Det är en början att analysera böcker och se att man faktiskt kan hitta samma mönster i de flesta böcker, för att sedan kunna finna samma struktur när man själv ska skriva.
I morgon ska F-1 få läsa och inspireras av några av sagorna som tvåorna har skrivit i Storybird. De kommer säkert att vilja veta hur man gör och bli motiverade att göra egna sagor. Nästa torsdag ska vi bjuda in F-klassen till oss och då ska tvåorna få bli deras Storybirdlärare. De stora får hjälpa de små, för det är ju faktiskt så att tvåorna är de stora barnen nu.

















tisdag 8 februari 2011

Vi mailar med Jonathan

Var det bara tvåorna som tyckte att det regnade på förmiddagen idag?
När jag tittade ut sken solen, vårsolen! Härligt! Äntligen! Fåglarna har börjat sjunga sina underbara vårsånger!
När Jonathan är hos oss har vi egentligen inte tid att ha rast, alla är så inne i sitt arbete med att lära sig nya saker. Lite våsol och lek en stund kan nog trots allt vara skönt en stund.
Idag har alla barnen lärt sig använda sin skolmail och fått sina emailadresser. Några fick iväg sina mail till er, ni får väldigt gärna svara.
Hur kommer man in i sin mail? Det var där vi startade, därefter gick vi vidare steg för steg.
Hur kommer man in i sin skolmail hemifrån? Det fortsatte vi med efter förmiddagsrasten. Alla hittade dit och nu kan alla maila till varandra, man kan maila arbete från skolan hem till sig själv eller hemifrån till skolan.
Det är roligt att se när vi jobbar med de olika programmen vi lärt oss med Jonathan. Bilderna har väldigt stor betydelse för barn i denna åldern. Alla vill ha med bilder i nästan allt de gör. En bild säger mer än tusen ord, heter det ju faktiskt. Det är sant! Dessvärre fick jag inte fram kameran idag, på tal om bilder. Därför får dagens inlägg bli utan bilder, men visst är det mycket roligare att läsa när man kan se bilder också.
Jag skriver en kort information här också samt lägger in en länk som barnen behöver för att kunna maila hemifrån. Glömmer man bort det är det bara att gå in här och klicka sig dit.
Man kopplar upp sig på Internet och skriver in adressen https://webaccess.staffanstorp.se/ Då kommer det fram en inloggningsruta där man fyller i samma användarnamn och lösenord som man använder i skolan.
Nu är man inne i mailen och kan skicka till vem man vill.
Detta är också ett sätt att skriva på, vi har många sätt att träna skrivning på. Det som stimulerar de flesta är att det finns en mottagare till det man gör. Att bara sitta och skriva utan att det leder till något är inte lika motiverande. Ni får gärna maila barnen i skolan, de svarar när de kan, precis som ni får göra när barnen mailar till er. Det är inte alltid man kan svara genast, det kan dröja både en och två dagar eller mer innan man får svar. Vill bara säga att det är ok att maila. Allt som som det finns någon mening med och som stimulerar och utvecklar deras skrivande är bra.

måndag 7 februari 2011

Det är måndag och vi har slöjd

Morgonen startade som vanligt med att vi gick igenom och skrev upp dagens program. Nu får barnen skiftas om att skriva upp det på tavlan samtidigt som jag säger vad vi ska göra.
Barnen fick idag ta med kameran till slöjden för att ta bilder så vi kan visa vad vi gör där också.
Här har vi Olivia som håller på att sy, det är mycket man ska lära sig.



Moa och Agnes lär sig sy på symaskinen, det är spännande. Man måste akta sina fingrar. De börjar med att sy på ett papper för att kunna följa de raka linjerna.
Här ser det ut som om det är Agnes som stryker något som hon har gjort. Den är inte riktigt klar ännu, vi får nog snart se vad det blir.
Megan håller på att bygga ett hus. Det ska hon ha till sina Pet shop. Först ska man limma det, sedan ska man spika ihop det.
Emil är i full gång att bygga ett flygplan. Han får rita och mäta så det stämmer innan han sätter fast det.
Det är roligt att ha slöjd.
Idag har jag fått hjälp av Molly, Megan och Mia med att skiva, eftesom jag inte är med på slöjden måste de berätta vad de gör. Våra fotografer var Molly, Mia, Olivia och Moa.
Det är roligt när barnen är delaktiga i detta.

torsdag 3 februari 2011

Hundratal, tiotal och ental

Efter simningen idag hade vi gemensamma mattelaborationer. Vi använde pengar att räkna med. Pengar är så bra för det är ett material som barnen är väl bekanta med och man ser klart hundratalen , tiotalen och entalen. När man adderar två tal är det också lätt att se att man lägger till hundralapparna i en hög, tiorna i en hög och enkronorna i en hög för att sedan räkna ihop talet. Vi skriver på ett stort papper hur mycket det finns i varje hög och sedan kan man nästan bara läsa av det för att få svaret på talet.
Därefter hade vi en gissningslek, man skulle stoppa ner handen i en påse och beskriva hur den saken kändes som man fick tag i. När vi var på BETT-mässan i England delades det ut en massa olika reklammaterial som jag tog med mig hem till barnen.
 Påsen gick runt så alla skulle få beskriva var sin sak. Det var hårda, mjuka, runda, fyrkantiga,trekantiga, långa, korta, avlånga, stora och små saker.
 Vi hade jätteroligt en bra stund. Allt som låg i påsen är klassens saker, vi har allt tillsammans.
Se här, det är lite svårt att se exakt vad det är, men här är alla sakerna. Det är bra med reklammaterial, det kan vi ha roligt med.
Eftermiddagen ägnades mest åt att fortsätta skriva berättelser. Några är nu klara och det var t.o.m. någon som mailade hem sin berättelse. Det kommer fler nästa vecka.

Nästa vecka kommer vi att sakna Emma hela veckan, vi hoppas du har det riktigt bra Emma!
Du får följa oss på klassbloggen och se vad vi gör!
Ha en bra helg! Vi ses igen på måndag!

onsdag 2 februari 2011

Det blev en vanlig dag

Redan på morgonen när vi började var alla sugna på att jobba vidare med sina påbörjade berättelser. Varje onsdag startar vi med engelska tillsammans med treorna så vi fick allt lugna oss lite med berättelserna till efter lunch.
Vi har lärt oss en del engelska nu och bygger hela tiden vidare en liten bit i taget. Vi jobbar just nu med familjerna som är med i Little Bridge, hur många de är i familjen, mamma, pappa, systrar och bröder och jämför med hur våra egna familjer ser ut. Idag blev det genomgång av I have, you have, he has, she has, we have, they have, att man på engelska ofta skriver I've, you've, he's, she's, we've, they've. Gemensam överättning av fem engelska meningar som barnen sedan fick skriva och para ihop med bilder på familjemedlemmar i Little Bridge som de fick av mig. Det var inte helt lätt men det är inget man ska kunna utantill, det är bara en början att skriva lite på engelska också. Därefter jobbar man vidare i programmet på datorn som handlar om samma sak som vi gått igenom tillsammans.
Nu går vi vidare i matten och troligtvis kommer en del att tycka det blir lite jobbigt i början. Det är nya saker vi kommer in på nu, vi kommer att prata mycket matte tillsammans samt laborera för att tydliggöra hur vi kan tänka när vi räknar. Det finns många sätt att tänka på när man räknar, och det är väldigt nyttigt att höra hur de andra tänker. Man lär sig mycket av att kunna berätta hur man tänker när man räknar. Dessutom får man fler sätt att lösa uppgifterna på när man hör hur de andra tänker, men också hur man kan tänka för att lösa uppgifterna på enklaste sättet. Vi vill ha matematisk förståelse.

tisdag 1 februari 2011

Photostory med Jonathan

- Jag tror det regnar ute, vi kan nog inte ha rast, sa ett av barnen när det var dags att gå ut på rast.
De hade egentligen inte tid att ha rast idag, tyckte de, så det gällde att hitta på någon bra anledning till att stanna inne. Dessvärre regnade det inte alls och jag tyckte barnen behövde röra på sig lite samt få lite paus i arbetet. 
Jonathan har varit hos oss hela förmiddagen och vi har jobbat med Photostory. Det är ett annat program som är väldigt roligt att jobba med när man ska skriva berättelser.
I Photostory finns betydligt mer möjligheter än i Storybird. Man kan lägga in egna bilder, skriva texter till, spela in eget ljud/tal och lägga in musik som finns i programmet. Idag har vi inte lagt ner så stort fokus på själva berättelsen, vi har experimenterat och lärt oss programmet. Sedan kommer vi till själva berättelsen och nu har vi en del "verktyg" som vi kan använda oss av.
Det är helt fantastiskt att se hur barnen lär sig funktionerna i de olika programmen. Ju mer vi kan desto lättare förstår man hur man ska ta sig runt när det dyker upp något nytt. Barnen är superduperduktiga!
Vi hann inte med mailen idag men vi kommer dit också snart. Snart dyker det upp mail i era mailboxar med saker som barnen vill dela med sig av till er. Skriv gärna svar till dem då, det tycker vi är jätteroligt:)
När det var dags att äta lunch tyckte barnen att tiden gått så fort så det kändes bara som om det var "fruktrast". Det är också så härligt att se deras glädje över varandras arbeten och hur de vill dela med sig av det de lärt sig till varandra. Som på denna bilden, någon börjar få ihop sin berättelse med bilder, text, tal och musik. Alla vill höra berättelsen och då samlas vi runt författarna. Nu kom samma fråga som tidigare.
- Hur gör vi för att jobba med detta hemma?                            
Man kan ladda ner en gratisversion av Photostory,
Klicka på "Ladda ner"  Obs!det finns både en svensk och en engelsk version, välj vilken ni vill ha.
Programmet kräver Window Media Player 10, har man inte den versionen säger den ifrån.
Då får man gå in i startmenyn och uppdatera Media Player. Om det fungerar med alla versioner av Windows vet jag inte, men det bör det göra.

Så här började vi dagen idag, vi sjöng och hurrade för Erik S som precis fyllt år. När man fyller år får man välja om vi ska sjunga på engelska eller svenska. Erik ville att vi skulle sjunga på franska. Hm....det får vi nog träna på. När man fyller år för man gå först till maten också, små saker men det uppskattas av barnen.
I morgon blir det kanske en vanlig dag, men vad är egentligen en vanlig dag? Det är så roligt när barnen är så motiverade att jobba och att kunna inspirera dem med roliga saker som de kan använda.
Tack än en gång Jonathan, det är så roligt när du kommer till oss!