måndag 31 januari 2011

Skrivandet fortsätter

Det är alltid roligt att träffa barnen igen efter helgen. Det blev en del berättelser hemma under helgen hörde jag. Då har vi hittat ytterligare ett redskap att använda när vi skriver som passar några av barnen.
Idag gick vi vidare ett steg till i Lilla Författarskolan. Vi förberedde oss lite inför morgondagen då Jonathan kommer. Då ska vi jobba med PhotoStory. För att få med alla i skrivandet kommer vi att presentera olika modeller som barnen kan använda. Grunden  för att skriva berättelser är hela tiden det mönster vi jobbar efter som var och en kan utveckla efter förmåga och intresse. Att sedan kunna använda olika redskap när man skriver berättelser stimulerar barnen att skriva. Det ger också barnen en möjlighet att kunna välja det som passar var och en bäst. Alla ska inte bli författare men alla måste kunna skriva och uttrycka sig i text.
Vi kommer att bjuda in förskoleklassen en dag och läsa våra berättelser för dem. De tycker det är spännande att komma ner till de stora barnen och det är väldigt nyttigt för tvåorna att få mottagare till sina berättelser. Jag tror att förskoleklassen blir sugna på att göra egna sagor när de ser våra. Då får tvåorna hjälpa dem och visa hur man gör.
Dessutom är det ett trevligt sätt att samarbeta mellan klasserna och få den samhörighet som vi kan ha på vår skola. Att träffas lite då och då under trevliga former skapar en positiv stämning.
Dessutom har vi jobbat med matte, både matteboken och mattemästaren samt läst vidare i våra böcker.
Hela mittpasset var det slöjd idag, som det brukar vara på måndagarna.
Klassen har också tillsammans skrivit en önskelista till Kerstin Stork, det är hon som bestämmer och planerar våra matlistor. De har gemensamt bestämt vad de skulle vilja ha på matlistan under en vecka. Det blir  mycket gott den veckan. Det blir i så fall i slutet av terminen, vi får se hur det går.

torsdag 27 januari 2011

Lilla Författarskolan

-Hur gör man? Du måste visa oss!

Vi jobbade vidare med Lilla Författarskolan. Jag hade skrivit en saga som jag läste upp för barnen idag. Jag gjorde den i ett mycket tilltalande program som finns på Internet. Det är även ganska lätt att använda, enda "nackdelen" är att allt står på engelska.
Eller inte...motivationen att hitta och lära sig funktionerna i programmet gör att man väldigt gärna vill förstå.
Följden blir att vi tränar engelska samtidigt och våra barn i klassen som kan engelska får känna sig extra duktiga och assistera. När vi slutade idag var alla sagor bara påbörjade, vi ska fortsätta och jobba vidare med dem nästa vecka. Barnen var så ivriga att få fortsätta göra sagor i detta program så troligtvis kommer en del av er ha författarhelg hemma.
-Hur gör vi för att jobba vidare med det hemma? -Hur hittar vi det? -Du måste berätta!
Jag har skaffat en klassinloggning till Storybird, som programmet heter. Det går jättebra att jobba med det hemma också, alla tvåorna använder mitt klasskonto. Programmets hemsida är http://www.storybird.com/ De barn som vill fortsätta skriva hemma har användarnamn och lösenord med sig hem på en lapp. Jag vill inte skriva ut det här. Logga in uppe i högra hörnet och sedan tror jag barnen klarar resten. Eftersom vi har ett klasskonto kan alla läsa varandras sagor. Det är däremot viktigt att man inte går in och skriver i de andras berättelser och förstör för någon annan.
Viktigt är också att ni hjälper barnen med stavningen. Det är lika bra att lära sig stava rätt direkt (inom rimliga gränser), annars ska man bara jobba med det sedan. Jag vet ännu inte om dessa sagor går att publicera på klassbloggen, jag ska undersöka saken. Skulle vara roligt om vi kan lägga ut några.
Nästa vecka kommer ett nytt infoblad, jag kommer även att lägga det här på klassbloggen i högermarginalen.
Jag kan se att vi har många besökare här dagligen, jag tror många av er är inne och läser lite då och då. Det är väldigt roligt och ett mycket bra sätt att få information om vad barnen gör.
Ha en bra helg!

onsdag 26 januari 2011

Härliga händelserika bilder


Våra två sista översvämningar publicerar vi idag. Det är intressant att titta i bilderna och man skulle mycket väl med bilderna som utgångspunkt kunna göra en berättelse.
Berättelser kommer vi att jobba med en tid framöver på svenskan.
Lilla Författarskolan kallar vi det. Barnen har idag fått ett "mönster" av mig med grunderna för att skapa en berättelse. Att man planerar och lägger upp sin berättelse efter ett mönster gör att man får ett bättre sammanhang och innehåll. Vi tar det bit för bit, det tar tid och det får det lov att göra.
Berättelserna kommer ni naturligtvis så småningom att få ta del av.


http://www.mattemastaren.se/ är en mycket bra sida för barnen. Denna sida är kopplad till vår mattebok och här finns väldigt bra övningar att jobba med både i skolan och hemma.
När man kommer in på hemsidan finns det ett antal matteböcker, den vi arbetar med just nu heter 2B.
Klicka på den, då kommer det upp fem bilder som talar om vad de olika grupperna innehåller.
Klicka runt, träna på det som känns aktuellt just nu.
Lägg det i favoriter och lägg ut en genväg på skrivbordet så hittar barnen det själv.
Man kan även tävla med sig själv om man vill, en del sporras av att tävla.
Lycka till!

tisdag 25 januari 2011

Tankar...

En skapande lek för framtida behov, skulle man kunna kalla alla barnens översvämningsbilder.
Jag kan lova er att det är inte svårt att motivera barnen till sådant arbete.
INGEN säger "Jag kan inte". Däremot kommer frågor som "Hur gör man?" "Kan du visa mig?"
Visst är det något att fundera på.

måndag 24 januari 2011

Låt fantasin flöda.....

Hela mittpasset och stora delar av eftermiddagen hade vi bild idag. Det blev ingen slöjd eftersom Stanstorpskolan hade elevens val hela dagen.
Då passade vi på att göra vår egen speciella Kyrkheddingebild, översvämningen under väg 11 förra veckan.
När barnen kom igång kunde de inte sluta. Roligt!

Helt plötsligt händer det mycket under 11:an. En rolig bilduppgift som uppskattades av barnen.
Det är full aktivitet i bilden.
Detta är det bästa sättet att lära sig ett nytt program på, att få experimentera och våga prova.
Snart nog ska barnen lämna in redovisningar gjorda på datorn. Då kanske det ska presenteras på något speciellt sätt och en massa "måsten" ska uppfyllas. Nu har ingen den pressen utan lär sig genom leken.

Idag när vi skulle fortsätta med uppgiften var det väldigt bra att alla lärt sig spara på ett bra sätt.
Hur sparar man i datorn för att sedan kunna hitta det igen? Ligger allt huller om buller så kan man leta länge efter något. Nu kom vi även in på hur viktigt det är att man sparar sitt arbete på rätt plats.
Det blev en repetition av många funtioner samtidigt som kreativiteten stod högt och även ett litet dokumenterande av en händelse i vår by.
I morgon presenterar vi fler bilder. Ni är välkomna tillbaka!

söndag 23 januari 2011

Oj vilken översvämning!

För oss som kommer från väg 11 eller Genarp och ska köra under väg 11 blev det problem att komma till Kyrkheddinge i början av veckan. De barn som kommit den vägen på morgonen berättade om översvämningen, de som kom från andra hållet och inte sett det kunde inte riktigt förstå att det inte skulle kunna gå att ta sig förbi på något vis.
Detta kan bli en rolig bilduppgift samtidigt som vi repeterar det vi lärt oss tidigare i PowerPoint.
Härliga diskussioner kom igång om uppgiften och som vanligt kom det många roliga idéer.
Efter lunch tog vi med kameran och gick dit.
På vägen dit stötte vi på den största snöhögen i Kyrkheddinge, som naturligtvis måste bestigas.

Alla barnen tog var sitt foto med kameran. Under tiden som vi var där kom några bilar som inte visste om det. De insåg snabbt att det var omöjligt, ingen försökte ens.

Med barnens underbara fantasi kan detta bli en rolig bild. Naturligtvis ska de läggas in här så ni kan få se resultaten.
De skulle varit klara, men dessvärre har influensan nått oss och planeringen fick göras om. Så kan det gå.
Tillbaka i klassrummet igen med allas bilder. Hur var det nu man gjorde när man överförde bilderna ifrån kameran till datorn? Det var ett tag sedan vi gjorde det, men vi hjälptes åt så det gick bra.

Var hittade man ny presentation till PowerPoint? Det kom de flesta ihåg och snart var alla igång.
Fantasin flödar och samarbetet frodas. Härligt! Vi hann dessvärre inte göra det färdigt, men det var egentligen inte meningen. Tanken var att det skulle göras klart på torsdagen men då var vi några som låg sjuka. Nu är i alla fall jag ok igen och i morgon, måndag, jobbar vi vidare. Jenny har vikarierat för mig och det känns väldigt skönt att det går att lösa så.
Visst är det typiskt, efter ett långt skönt jullov hinner skolan bara precis börja igen innan influensan slår sig ner i Kyrkheddinge. Det är inget vi kan styra över, bara att hoppas att den försvinner snart igen.

tisdag 18 januari 2011

En helt vanlig dag

Det är väldigt roligt att vara tillbaka i klassen igen. Förra måndagen träffade jag bara några av barnen, men under vår resa förra veckan tänkte jag ofta på dem. Det är väldigt fina barn och det är en fin grupp att arbeta med. De är så inpirerande och så pigga på att lära sig. Våra diskussioner i klassen och barnens idéer är väldigt givande.
Idag var det en helt vanlig tisdag och barnen var så underbara när de arbetade. Det är svårt att överföra det i text men med bilder blir det lite lättare, tänk om man kunde lägga in atmosfären också i bloggen. Det kommer kanske...vem vet?

Vi började dagen med matte, vi gör ofta det för att det fungerar så bra.
Några barn samarbetar och hjälps åt att lösa en riktigt klurig matteuppgift.
De är väldigt duktiga på att hjälpa varandra.
Efterhand som man blev färdig med sina uppgifter tog var och en sin bok och satte sig och läste. Vi jobbar vidare på vårt mål att läsa 3000 sidor.
Här pågår en avancerad matteuppgift. Hur många sidor har vi nu läst? Det ville vi veta och då var det några som tog itu med den uträkningen. Här gäller det verkligen att veta vad som är hundratal, tiotal och ental.
Det tog en stund och det var så härligt att höra hur de tänkte, helt underbart att höra!
Summan blev 1865 sidor. Hur många sidor har vi då kvar innan vi läst 3000 sidor?
Den uppgiften får vi lösa i morgon.


måndag 17 januari 2011

Nästan som julafton

Dagen började med att vi läste ett brev från tomten och packade upp paket, nästan som julafton. Vi passade på att träna alfabetisk ordning samtidigt. Alla fick öppna var sitt paket och vi öppnade i alfabetisk ordning. Ibland fick vi hjälpas åt att fundera vems tur det var, vi är ju fyra barn som alla börjar på E.    















Det var nya hörlurar, grenfördelare så två kan jobba med hörlurar i samma program vid datorn, möss till våra laptops och lite annat som vi inhandlat till klassen.

Det var lite spännande att se vad som fanns i alla paketen.

Sedan var det dags att äta frukt, som vi brukar, och läsa vidare ur högläsningsboken. Efter rasten var det slöjd, första gången denna terminen. Nu skiftar vi slöjdgrupper igen, de som hade textilslöjd innan jul har nu träslöjd och tvärt om.
På slöjden fick vi också träffa den nya flickan som börjat på vår skola, hon går i trean. Välkommen Matilda!
Läxdags igen, alla har fått både matteläxa och läsa/skriva-läxa. Det är samma läxdagar som tidigare, svenska till onsdag och matte till torsdag.
På eftermiddagen visade jag lite bilder från BETT-mässan och från London. Mässan var mycket intressant och utvecklingen går nu snabbt. De digitala läromedlen och tekniken är något våra barn bara måste ha med sig när de blir vuxna. Vi har lagt ut en hel del på BETT-bloggen, vi håller på att sortera upp allt och det kommer att komma in mer där. Titta gärna! Vi var också på några seminarier, mycket intressant. Det blev en mycket bra resa med fantastiska pedagogiska diskussioner och insikt i den utveckling som sker. Vi har massor med oss därifrån, det var otroligt inspirerande och roligt.
Vi var också på besök i en skola, jag har tagit bilder därifrån som jag ska visa och berätta om för barnen på onsdag när vi har engelska.

Posted by Picasa

onsdag 12 januari 2011

Hej pa er!
I dessa dubbeldackare skulle vi fa plats hela skolan.
Vill ni aka med?
Det skulle vara sa roligt om ni hade varit har.
Koppla upp er pa Google Earth och flyg hit :)
London ar en jattestor stad. Har bor lika manga manniskor som i hela Sverige.

Har finns massor av spannande saker.
En san har skulle jag vilja ta med hem till er.
En laptop som man kan vanda skarmen pa,
sa det blir en iPad.

Sa har blir det da.
Det skulle ni val vilja ha var sin?
Ska se vad jag kan hitta mer for roligt till er :)
Som ni ser fattas det nagra bokstaver nar jag skriver.
Man far gissa lite nar man laser.
Ha det bra!

måndag 10 januari 2011

God fortsättning!


På tisdag morgon åker jag tillsammans med fem andra pedagoger i kommunen
till BETT-mässan. Jenny kommer att vikariera för mig hela veckan.
Ni är välkomna att följa oss på http://staffanstorpsbett2011.blogspot.com/
I högerkanten finns nytt infoblad, barnen har fått det med sig hem också.